Wat zijn de afwegingen voor een nieuwe website?

Webdesign
Wat zijn de afwegingen voor een nieuwe website?
Auteur Jan Wessels

Jan Wessels

Voordat je de stap maakt om een nieuwe website te laten bouwen, ga je je meestal eerst oriënteren op welk bedrijf je hiervoor wilt gaan inschakelen.

De afweging voor een nieuwe website, die aan deze keuze vooraf gaat, bepaalt grotendeels wat het resultaat zal zijn. In dit artikel geef ik wat suggesties op bepaalde afwegingen en het mogelijke resultaat.

Goedkoop, als afweging voor een nieuwe website

Wellicht de meest gekozen afweging is dat een website niet te duur moet zijn, liefst zo goedkoop mogelijk. Het ligt in de culturele en economische mentaliteit om iets zo goedkoop mogelijk te verkrijgen. Enerzijds lijkt dit logisch, anderzijds creëert dit een race naar de bodem. Waarin men elkaar steeds meer op prijs concurreert.
Maar wat is dan mijn waardering voor de ander als ik het onderste uit de kan wil halen qua prijs?

Dit roept de vraag op of je je eigen dienstverlening ook zo goedkoop mogelijk wil aanbieden. 

Het gevolg van deze afweging is dat je de werkelijke doelstelling van een website uit het oog verliest. De uitvoerder van het project zal ook een financiële afweging maken om zijn goedkope prijs te kunnen realiseren. Dat betekent dat de tijd van het bouwen wordt verkort, dat wezenlijke zaken worden weggelaten of ingekort om rendabel te blijven. Zou de uitvoerder dat niet doen, dan zal de winstgevendheid van zijn business in gevaar komen.

Goedkoop is eigenlijk alleen zinvol als je over een zeer beperkt budget beschikt en je weet dat je concessies zult moeten doen.

Kwaliteit, als afweging voor een nieuwe website

De afweging van kwaliteit is dat je waar voor je geld wilt. Deze waarde/kwaliteit is direct gerelateerd aan de investering, het budget. Het is een economisch principe dat kwaliteit toeneemt naarmate je meer investeert.

De vraag is: kun je een afweging maken op kwaliteit? Aangezien je geen kennis of ervaring hebt met het bouwen van een website, zal je afweging gebaseerd zijn op de gesprekken met de uitvoerder en ervaringen en resultaten van andere klanten.

In die zin kun je kwaliteit pas ervaren als de website is afgerond en je wensen en doelstellingen zijn gerealiseerd.

Rendement, als afweging voor een nieuwe website

Je wilt dat je website omzet genereert zodat je je investering kunt terugverdienen en dat het nieuwe omzet creëert. Rendement is een term die weinig oplevert als je niet de vraag stelt hoe je tot dit rendement wil komen. Dat kan door een marketingplan op te stellen of je stelt je vragen die leiden tot een verduidelijking van wat nodig is om tot een bepaald rendement te komen. Zonder concrete doelstellingen zal de investering weinig opleveren. 

Duurzaamheid, als afweging voor een nieuwe website

Een website is een dynamisch platform dat meegroeit met je ondernemingsactiviteiten en met de ontwikkelingen van de internet techniek. Een website die statisch blijft, zal verouderen en alsmaar minder rendement gaan opleveren. 

Om duurzaam te blijven investeren, heb je een open mindset nodig. Door concrete vragen te stellen over de ontwikkeling van je ondernemerschap en de weergave hiervan op je website in relatie tot de doelstellingen die je hebt geformuleerd.

Hoe kom je tot de juiste afweging(en) voor een nieuwe website?

Je ziet dat elke afweging vragen oproept die aandacht vragen. Mijn ‘advies’ is om voordat je afwegingen maakt eerst een paar concrete vragen te stellen namelijk:

  • Waarom wil je een nieuwe website?
  • Wat wil je realiseren met de website?

Van daaruit krijg je meer inzicht in de doelstelling van een website en zul je zien dat de afwegingen minder relevant worden dan je dacht. Daarom ga ik eerst inventariseren wat jouw afweging is en of dit in lijn is met wat je wil realiseren.

Jan Wessels

overzicht

Overige blogartikelen

Scroll hier door het overzicht.

Review website kunstenaar

Hierbij dan de aftrap van mijn eerste website review. Voordat ik start eerst een paar belangrijke mededelingen. Als eerste is het niet mijn intentie om iemands website af te kraken.…

De ‘onzichtbare’ kwaliteit van webdesign

Als je naar je website kijkt dan zie je de structuur van de lay-out, je webteksten en grafische elementen. De opbouw van het webdesign is in zijn algemeenheid vergelijkbaar met…

Waarom is je website (nog) niet responsief?

Tijdens het struinen door mijn LinkedIn netwerk zie ik zo nu en dan websites voorbij komen die niet mee zijn gegroeid met de ontwikkelingen op het internet. De meest opvallendste…

Hoe realiseer je dat je content online rendeert?

Het woord content is de verzamelterm voor webteksten, afbeeldingen, video’s en grafische elementen op je website. Deze mix van informatie is wat jouw business vindbaar moet maken online. Het is…

De 6 valkuilen van de Doe-Het-Zelf Website

De afgelopen tijd heb ik interessante gesprekken gehad met zzp’ers. Het ging hierbij vooral om de redenen waarom je als ondernemer kiest voor een Doe-Het-Zelf website. De belangrijkste redenen voor…

Wil je overstappen naar WordPress?

Als je je afvraagt of het overstappen naar WordPress meerwaarde heeft voor jou, dan kan deze informatie wellicht helpen om tot een besluit te komen. WordPress is ruim 17 jaar…

Maak je wachtwoorden hackerproof

Hoeveel wachtwoorden heb jij verzameld in de loop van de jaren? Dat we steeds meer geconfronteerd worden met login procedures is een feit. De gemakkelijkste oplossing van 1 wachtwoord voor…

Van Wbp naar AVG

Deze cryptische titel heeft betrekking op de Europese Wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) zal gaan vervangen. Alhoewel de huidige…

Inschrijven nieuwsbrief

Als gepassioneerde webdesigner deel ik graag met jou mijn kennis over de kracht van kwalitatief webdesign. 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Ik beloof je om je inbox niet te zullen overladen met nutteloze e-mails.

Even wachten...

Bedankt voor je inschrijving!

Door te klikken op ‘inschrijven’ ga je akkoord met de privacyverklaring.