Tijdens het struinen door mijn LinkedIn netwerk zie ik zo nu en dan websites voorbij komen die niet mee zijn gegroeid met de ontwikkelingen op het internet.
De meest opvallendste hiervan is het ontbreken van een responsieve lay-out. Maar wat houdt dit nu eigenlijk precies in?
In de Van Dale staat responsief webdesign beschreven als: zich aanpassend aan het apparaat waarop de informatie wordt weergegeven. Dus afhankelijk van de schermgrootte wordt de content optimaal gepresenteerd voor een goede leesbaarheid en gebruikerservaring.
Het concept van een responsief webdesign is in 2010 door Ethan Marcotte gepubliceerd in een artikel. Deze (r)evolutie in het webdesign is al geruime tijd de standaard.
De functionele bottlenecks bij geen responsiviteit
Een website die niet responsief is, zal op beeldschermen die een kleinere resolutie hebben dan 1920px (laptop) functionele beperkingen gaan vertonen. Hieronder geef ik een opsomming van de bottlenecks.
Het horizontaal scrollen
De meest zichtbare bottleneck is dat de lay-out van je website statisch blijft als de beeldschermresolutie afneemt. Je zal horizontaal moeten gaan scrollen om de rest van de informatie op de website te kunnen lezen. Deze handeling, samen met het verticaal scrollen, maakt dat de gebruikerservaring gecompliceerder en onrustiger wordt.
Inzoomen voor leesbaarheid
Een statische lay-out houdt geen rekening met de leesbaarheid van de content op kleinere beeldschermresoluties. Daardoor zul je actief moeten gaan inzoomen om de teksten te kunnen lezen. Dat zijn extra handelingen bovenop het horizontaal en verticaal scrollen.
Je hebt dan wel een kop koffie nodig om dit vol te houden.
Het verlies van contextuele samenhang
De flow van de informatie op je website wordt stelselmatig onderbroken vanwege deze extra handelingen voor de bezoeker. Het is alsof je de krant leest met een vergrootglas. Je moet je een weg banen door een visuele koker. Dat vermindert het opnemen van de informatie op je website.
Het missen van informatie
Door de noodzakelijke scrolbewegingen in horizontale en verticale richting en het in- en uitzoomen zal de kans op het missen van belangrijke informatie vrij groot zijn.
De fysieke en visuele belasting
De combinatie van extra handelingen zoals hierboven beschreven staan, zorgt dat de gebruiker last kan krijgen van vermoeidheid in de handen en vingers. En de ogen moeten continu accommoderen tijdens het inzoomen en scrollen.
Ontoegankelijk voor mensen met een visuele beperking
Mensen die je website bezoeken en een visuele beperking (slechtzienden) hebben, zullen je website direct verlaten omdat het teveel drempels creëert om de content te kunnen lezen. Mensen die blind zijn maken gebruik van screenreaders. Dat is weer een ander onderwerp over de toegankelijkheid van je website.
De gevolgen voor je online marketing en ranking
De functionele bottlenecks die je bezoekers online ervaren, hebben ook impact op zaken zoals het realiseren van conversies en de ranking van je website.
Een conversie, zoals bijvoorbeeld een inschrijving of een bestelling, wordt gerealiseerd doordat de bezoeker via een overzichtelijke navigatie en de flow van informatie, naar de gewenste plek op je webpagina wordt gebracht. Elke handeling die niet bijdraagt aan de gebruikerservaring zal onherroepelijk leiden tot frustraties bij de bezoeker en daarmee de kans vergroten dat de conversie niet gaat plaatsvinden.
Google zal een niet-responsief webdesign afkeuren voor mobielvriendelijk. Dat houdt in dat de ranking van je website substantieel zal afnemen. Zo kunnen je opgebouwde posities in de zoekresultaten langzamerhand verdwijnen omdat je concurrentie wel beschikt over een responsief design.
Slotopmerking
Als jouw website gericht is op het werven van nieuwe klanten, onderneem dan snel actie want je bent namelijk je online marketing hiermee aan het ondermijnen.
Wil je vrijblijvend een gesprek hebben over het transformeren van je antieke website?
Neem dan contact met me op.