Hoe realiseer je de vindbaarheid van je website?

SEO
Hoe realiseer je de vindbaarheid van je website?
Auteur Jan Wessels

Jan Wessels

De essentie van een website is dat het gevonden wordt op het Internet. Anders zweeft het ergens in het digitale universum, wachtend op een bezoeker.

In dit artikel gaan we kijken wat de stappen zijn om de vindbaarheid van je website te realiseren. We gaan hier niet alle technische aspecten van het optimaliseren van de vindbaarheid bespreken.

Schrijf voor je doelgroep

Omdat we geneigd zijn onze kennis, ons vak als uitgangspunt te nemen, bestaat er de kans dat je je onvoldoende verplaatst in de behoeften van je doelgroep waar je je diensten voor aanbiedt.
Je kunt dit ondervangen door eerst een lijst te maken van zoekvragen c.q. zoekwoorden die je doelgroep gaat gebruiken tijdens het zoeken op het internet.

De zoekwoordenanalyse

Hiervoor heb je de expertise nodig van een SEO-specialist. Met behulp van seo-tools worden je zoekwoorden gescand op vindbaarheid en concurrentie. De doelstelling is om zoekwoorden te gebruiken waarop voldoende zoekverkeer is met weinig concurrentie.

Schrijf de titel van de webpagina op en maak daarin gebruik van het zoekwoord of de zoekwoordcombinaties die betrekking hebben op dit onderwerp. Schrijf dan de tekst waarin je de zoekwoorden en de synoniemen gebruikt.

De lengte van de tekst speelt ook een wezenlijke rol. Schrijf daarom minimaal 600 woorden.

Het schrijven van de content

Begin met het opschrijven van de titel van je webpagina of blogbericht. Gebruik hiervoor het zoekwoord of de zoekwoorden in de titel.

Schrijf minimaal een tekst van 600 woorden waarin je zoekwoorden gebruikt.

dat van belang is voor de vindbaarheid Hiervoor heb je de expertise nodig van een SEO-specialist. Met behulp van seo-tools worden je zoekwoorden gescand op vindbaarheid en concurrentie. De doelstelling is om zoekwoorden te gebruiken waarop voldoende zoekverkeer is met weinig concurrentie.

Schrijf de titel van de webpagina op en maak daarin gebruik van het zoekwoord of de zoekwoordcombinaties die betrekking hebben op dit onderwerp. Schrijf dan de tekst waarin je de zoekwoorden en de synoniemen gebruikt.

De lengte van de tekst speelt ook een wezenlijke rol. Schrijf daarom minimaal 600 woorden.

De hiërarchie van de tekst vastleggen met HTML

Net zoals in een boek zijn de koppen en de paragrafen van belang om de leesbaarheid van de pagina te optimaliseren. Het geeft de structuur aan die op de webpagina met behulp van HTML wordt vastgelegd met tags.

Als je geen webdeveloper bent dan is het tegenwoordig niet meer strict noodzakelijk om de HTML code te leren. Je zult wel de hierarchie van de koppen moeten kennen, namelijk H1, H2, H3, H4 etc. Ook het toepassen van zoekwoorden in de koppen is van belang. Gebruik altijd titels die relevant zijn voor de zoekmachines.

Blijf investeren in je website

Vanuit de visie dat een website af is nadat de content is gecreëerd, veronderstel je dat de vindbaarheid een statisch proces is. Wil je de vindbaarheid op peil houden dan wel vergroten, is het van belang om nieuwe content te creëren of de bestaande content te gaan finetunen.

Nieuwe content creëren

Daar ligt de belangrijkste sleutel voor het succes en de vindbaarheid van je website. Het is eigenlijk heel simpel. Hoe meer content c.q. webpagina’s, hoe meer ingangen voor het vinden van je website. Uiteraard pas je voor elke nieuwe webpagina dezelfde stappen toe zoals hierboven staan beschreven.

Finetunen van content

Ook de reeds gepubliceerde content heeft aandacht nodig. Aan de hand van een tool als Google Analytics kan je de effectiviteit van elke webpagina controleren.
Door het verkeer naar je webpagina’s te analyseren zie je hoe de zoekwoorden (keywords) die je hebt geïmplementeerd renderen. Uit die analyse kan blijken dat de opbrengst aan bezoekers gering is of je ziet het percentage bezoekers die je website op een bepaalde webpagina bezoeken en direct weer vanuit die webpagina de website verlaten, de zogenaamde bounce rate.
De analyse van deze data wordt meestal door SEO-experts gedaan die aan de hand van de data adviezen kunnen geven om de bounce rate te verlagen en de bestaande content aan te passen om het verkeer te vergroten.

Jan Wessels

overzicht

Overige blogartikelen

Scroll hier door het overzicht.

Review website kunstenaar

Hierbij dan de aftrap van mijn eerste website review. Voordat ik start eerst een paar belangrijke mededelingen. Als eerste is het niet mijn intentie om iemands website af te kraken.…

De ‘onzichtbare’ kwaliteit van webdesign

Als je naar je website kijkt dan zie je de structuur van de lay-out, je webteksten en grafische elementen. De opbouw van het webdesign is in zijn algemeenheid vergelijkbaar met…

Waarom is je website (nog) niet responsief?

Tijdens het struinen door mijn LinkedIn netwerk zie ik zo nu en dan websites voorbij komen die niet mee zijn gegroeid met de ontwikkelingen op het internet. De meest opvallendste…

Hoe realiseer je dat je content online rendeert?

Het woord content is de verzamelterm voor webteksten, afbeeldingen, video’s en grafische elementen op je website. Deze mix van informatie is wat jouw business vindbaar moet maken online. Het is…

De 6 valkuilen van de Doe-Het-Zelf Website

De afgelopen tijd heb ik interessante gesprekken gehad met zzp’ers. Het ging hierbij vooral om de redenen waarom je als ondernemer er voor kiest om een Doe-Het-Zelf website te gaan…

Wil je overstappen naar WordPress?

Als je je afvraagt of het overstappen naar WordPress meerwaarde heeft voor jou, dan kan deze informatie wellicht helpen om tot een besluit te komen. WordPress is ruim 17 jaar…

Maak je wachtwoorden hackerproof

Hoeveel wachtwoorden heb jij verzameld in de loop van de jaren? Dat we steeds meer geconfronteerd worden met login procedures is een feit. De gemakkelijkste oplossing van 1 wachtwoord voor…

Van Wbp naar AVG

Deze cryptische titel heeft betrekking op de Europese Wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) zal gaan vervangen. Alhoewel de huidige…

Inschrijven nieuwsbrief

Als gepassioneerde webdesigner deel ik graag met jou mijn kennis over de kracht van kwalitatief webdesign. 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Ik beloof je om je inbox niet te zullen overladen met nutteloze e-mails.

Even wachten...

Bedankt voor je inschrijving!

Door te klikken op ‘inschrijven’ ga je akkoord met de privacyverklaring.