De essentie van een website is dat het gevonden wordt op het Internet. Anders zweeft het ergens in het digitale universum, wachtend op een bezoeker.
In dit artikel gaan we kijken wat de stappen zijn om de vindbaarheid van je website te realiseren. We gaan hier niet alle technische aspecten van het optimaliseren van de vindbaarheid bespreken.
Schrijf voor je doelgroep
Omdat we geneigd zijn onze kennis, ons vak als uitgangspunt te nemen, bestaat er de kans dat je je onvoldoende verplaatst in de behoeften van je doelgroep waar je je diensten voor aanbiedt.
Je kunt dit ondervangen door eerst een lijst te maken van zoekvragen c.q. zoekwoorden die je doelgroep gaat gebruiken tijdens het zoeken op het internet.
De zoekwoordenanalyse
Hiervoor heb je de expertise nodig van een SEO-specialist. Met behulp van seo-tools worden je zoekwoorden gescand op vindbaarheid en concurrentie. De doelstelling is om zoekwoorden te gebruiken waarop voldoende zoekverkeer is met weinig concurrentie.
Schrijf de titel van de webpagina op en maak daarin gebruik van het zoekwoord of de zoekwoordcombinaties die betrekking hebben op dit onderwerp. Schrijf dan de tekst waarin je de zoekwoorden en de synoniemen gebruikt.
De lengte van de tekst speelt ook een wezenlijke rol. Schrijf daarom minimaal 600 woorden.
Het schrijven van de content
Begin met het opschrijven van de titel van je webpagina of blogbericht. Gebruik hiervoor het zoekwoord of de zoekwoorden in de titel.
Schrijf minimaal een tekst van 600 woorden waarin je zoekwoorden gebruikt.
dat van belang is voor de vindbaarheid Hiervoor heb je de expertise nodig van een SEO-specialist. Met behulp van seo-tools worden je zoekwoorden gescand op vindbaarheid en concurrentie. De doelstelling is om zoekwoorden te gebruiken waarop voldoende zoekverkeer is met weinig concurrentie.
Schrijf de titel van de webpagina op en maak daarin gebruik van het zoekwoord of de zoekwoordcombinaties die betrekking hebben op dit onderwerp. Schrijf dan de tekst waarin je de zoekwoorden en de synoniemen gebruikt.
De lengte van de tekst speelt ook een wezenlijke rol. Schrijf daarom minimaal 600 woorden.
De hiërarchie van de tekst vastleggen met HTML
Net zoals in een boek zijn de koppen en de paragrafen van belang om de leesbaarheid van de pagina te optimaliseren. Het geeft de structuur aan die op de webpagina met behulp van HTML wordt vastgelegd met tags.
Als je geen webdeveloper bent dan is het tegenwoordig niet meer strict noodzakelijk om de HTML code te leren. Je zult wel de hierarchie van de koppen moeten kennen, namelijk H1, H2, H3, H4 etc. Ook het toepassen van zoekwoorden in de koppen is van belang. Gebruik altijd titels die relevant zijn voor de zoekmachines.
Blijf investeren in je website
Vanuit de visie dat een website af is nadat de content is gecreëerd, veronderstel je dat de vindbaarheid een statisch proces is. Wil je de vindbaarheid op peil houden dan wel vergroten, is het van belang om nieuwe content te creëren of de bestaande content te gaan finetunen.
Nieuwe content creëren
Daar ligt de belangrijkste sleutel voor het succes en de vindbaarheid van je website. Het is eigenlijk heel simpel. Hoe meer content c.q. webpagina’s, hoe meer ingangen voor het vinden van je website. Uiteraard pas je voor elke nieuwe webpagina dezelfde stappen toe zoals hierboven staan beschreven.
Finetunen van content
Ook de reeds gepubliceerde content heeft aandacht nodig. Aan de hand van een tool als Google Analytics kan je de effectiviteit van elke webpagina controleren.
Door het verkeer naar je webpagina’s te analyseren zie je hoe de zoekwoorden (keywords) die je hebt geïmplementeerd renderen. Uit die analyse kan blijken dat de opbrengst aan bezoekers gering is of je ziet het percentage bezoekers die je website op een bepaalde webpagina bezoeken en direct weer vanuit die webpagina de website verlaten, de zogenaamde bounce rate.
De analyse van deze data wordt meestal door SEO-experts gedaan die aan de hand van de data adviezen kunnen geven om de bounce rate te verlagen en de bestaande content aan te passen om het verkeer te vergroten.