Hoe realiseer je de vindbaarheid van je website?

De essentie van een website is dat het gevonden wordt op het Internet. Anders zweeft het ergens in het digitale universum, wachtend op een bezoeker.

In dit artikel gaan we kijken wat de stappen zijn om de vindbaarheid van je website te realiseren. We gaan hier niet alle technische aspecten van het optimaliseren van de vindbaarheid bespreken.

Wat is een website?

Allereerst de vraag: wat is een website?

Een website is een gestructureerde brei van teksten, grafische elementen zoals foto's en illustraties, video's, HTML code en andere webtalen. Het is de kunst om deze brei zo vorm te geven dat het optimaal aansluit bij de regels van de webbrowsers en de algoritmen van de zoekmachines. Een website moet in die zin 'gehoorzamen' aan de technische doctrine die niet statisch is en periodiek wordt aangepast.

Zoekmachineoptimalisatie

Hoe breng je de website in lijn met deze doctrine?

De vindbaarheid is dus direct gekoppeld aan de regels van het Internet. Dat is het gegeven waarop je de vindbaarheid van de website gaat vormgeven.

Dat betekent dat je voorafgaand eerst dient te weten hoe deze regels eruit zien. Gelukkig zijn deze regels vastgelegd en kun je ze online vinden. De belangrijkste regels zijn die van de zoekmachineoptimalisatie (SEO). De SEO-regels leggen vast hoe je je content dient vorm te geven, zodat je voldoet aan de indexering-regels van de algoritmes. Doe je dat niet dan zal dit directe impact hebben op de vindbaarheid.

Eerste stap vindbaarheid website

Wat is de eerste stap in het proces van het realiseren van vindbaarheid?

Voordat je überhaupt begint aan het proces van schrijven, het produceren van content, stel je je de vraag 'Voor wie schrijf je de teksten?'.  Dat lijkt op het eerste gezicht een vreemde vraag. Toch is het dé meest wezenlijke vraag van waaruit je start.

Waarom?

Omdat we geneigd zijn om kennis, ons vak als uitgangspunt te nemen, bestaat er de kans dat je schrijft vanuit deze visie dan dat je je verplaatst in de behoeften en vragen van de doelgroep waar je je diensten voor aanbiedt.
Je kunt dit voorkomen door eerst een lijst te maken van zoekvragen of zoekwoorden die de doelgroep zal gebruiken als ze op zoek zijn naar je dienstverlening.

In het vakjargon van de SEO-schrijvers en specialisten heet dit de zoekwoordenanalyse.
Zij maken daarbij gebruik van bepaalde tools waarmee ze kunnen achterhalen wat de concurrentie is op zoekwoorden en combinaties ervan. En zo kan er gericht gekeken worden naar zoekwoorden waarop minder concurrentie is zodat de ranking (plek in de zoekresultaten) bezoekers zal gaan opleveren.

Zoekwoorden

De zoekwoorden zijn bekend, wat nu?

Schrijf de titel van de webpagina op en maak daarin gebruik van het zoekwoord of de zoekwoordcombinaties die betrekking hebben op dit onderwerp. Schrijf dan de tekst waarin je de zoekwoorden en synoniemen gebruikt.

De lengte van de tekst speelt ook een wezenlijke rol. Schrijf daarom minimaal 600 woorden.

HTML

De hiërarchie van de tekst vastleggen met HTML

Net zoals in een boek zijn de koppen en de paragrafen van belang om de leesbaarheid van de pagina te optimaliseren. Het geeft de structuur aan die op de webpagina met behulp van HTML wordt vastgelegd met tags.

Als je geen webdeveloper bent dan is het tegenwoordig niet meer strict noodzakelijk om de HTML code te leren. Je zult wel de hierarchie van de koppen moeten kennen, namelijk H1, H2, H3, H4 etc. Ook het toepassen van zoekwoorden in de koppen is van belang.

Google Analytics

Blijf investeren in je website

Vanuit de visie dat een website af is nadat de content is gecreëerd, veronderstel je dat de vindbaarheid een statisch proces is. Wil je de vindbaarheid op peil houden dan wel vergroten, is het van belang om nieuwe content te creëren of de bestaande content te gaan finetunen.

Nieuwe content creëren

Daar ligt de belangrijkste sleutel voor het succes en de vindbaarheid van je website. Het is eigenlijk heel simpel. Hoe meer content c.q. webpagina's, hoe meer ingangen voor het vinden van je website. Uiteraard pas je voor elke nieuwe webpagina dezelfde stappen toe zoals hierboven staan beschreven.

Finetunen van content

Ook de reeds gepubliceerde content heeft aandacht nodig. Aan de hand van een tool als Google Analytics kan je de effectiviteit van elke webpagina controleren. 

Door het verkeer naar je webpagina's te analyseren zie je hoe de zoekwoorden (keywords) die je hebt geïmplementeerd renderen. Uit die analyse kan blijken dat de opbrengst aan bezoekers gering is of je ziet het percentage bezoekers die je website op een bepaalde webpagina bezoeken en direct weer vanuit die webpagina de website verlaten, de zogenaamde bounce rate.
De analyse van deze data wordt meestal door SEO-experts gedaan die aan de hand van de data adviezen kunnen geven om de bounce rate te verlagen en de bestaande content aan te passen om het verkeer te vergroten.

Nieuwsbrief

Ontvang informatie en praktische tips in je mailbox.
Door op ‘Aanmelden’ te klikken ga je tevens akkoord met de privacyverklaring.

Toon de Boer

Licht & de Boer

Service: goed tot uitstekend.
Wij willen wel eens door onze eigen nalatigheid iets sneller dan Jan kan leveren, maar dat is onze nalatigheid. Jan blijft altijd binnen de periodieke grenzen die hij zelf van te voren bij een klus aangeeft.

Aad Verboom

Verboom Training & Advies

Kortom, mooi werk.
De advisering heb ik als zeer to the point en op maat ervaren en het resultaat mag er ook zijn. Na de ontwerp- en testfase is ook het in beheer nemen prettig geregeld.

Elly van Leeuwen

Atelier Jera

De uitstraling van de site past.
De opbouw van mijn website is in goed overleg naar mijn voorkeur gemaakt. De uitstraling van de site past bij dat wat ik wil overbrengen.

Renate Janssen

Renate Janssen

CommuCare

Kortom: aan te bevelen.
Ik heb Jan leren kennen als een consciëntieus en zorgvuldig
 iemand, die er echt voor gaat om een uitstekend product of dienst af te leveren. Mijn verzoek om advies omtrent mijn eigen website werd snel en degelijk opgepakt en heeft me adequaat in de goed richting geholpen.

Wilma Jeremiasse

YouniQidz

Probleem snel opgelost
Mijn opluchting was groot toen Jan het probleem al snel en goed wist op te lossen en ik dus niet een nieuwe website hoefde te laten bouwen.

Adi Ichsan - Dhammadipa

Adi Ichsan

Dhammadipa

Een zeer waardevolle webdesigner
Hij is ten alle tijden aanspreekbaar voor hulp en ondersteuning. Door aanwezige in huis kennis instaat om alternatieven te bieden ingeval van systeem of budget tekortkomingen om bij de gewenste resultaat te komen.

Frans Krijbolder - Een Goed Idee

Frans Krijbolder

Een Goed Idee

Tevredenheid score: een dikke 8!
Chaja Design kwam enige jaren geleden op mijn pad. Dit beviel zo goed, dat ik al mijn zakelijke websites heb verhuisd. Jan reageert direct, hij herstelt direct en wanneer dat niet lukt, dan pleegt hij onderzoek of overleg met derden.

Review Daniela Depau

Daniela Depau

Thuis in Geluk

Chaja design staat voor mij voor klantvriendelijke dienstverlening. De hosting van mijn website en e-mail accounts zijn hier in goede handen!

Peter Baert

Mindfulness Nu

Jan heeft voor mij een hele mooie website gemaakt. Hij luisterde goed naar wat ik wilde, dacht mee en heeft dat alles mooi vorm gegeven. De prijs voor de site was zeer redelijk. Integer en betrouwbaar. Een zeer tevreden klant. Aan te bevelen!

Scroll naar top

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en praktische informatie.