Het woord content is de verzamelterm voor webteksten, afbeeldingen, video’s en grafische elementen op je website. Deze mix van informatie is wat jouw business vindbaar moet maken online. Het is de internet Life-Line naar je doelgroep, de Holy Grail om online te slagen.
In het artikel De 6 valkuilen van de Doe-Het-Zelf Website, ga ik in op de risico’s bij het zelf bouwen van je website. Hier haak ik in op valkuil 2 met een van de belangrijkste aspecten ervan namelijk het zelf schrijven en plaatsen van je webteksten.
Om je content te laten renderen is het noodzakelijk dat de principes van SEO (Search Engine Optimization, vertaalt: zoekmachineoptimalisatie) worden opgevolgd. Hieronder geef ik een overzicht van de meest essentiële onderdelen van dit optimaliseringsproces.
De specificiteit van je webteksten
Jouw business richt zich op een bepaalde doelgroep met bepaalde behoeften die jij wil invullen. Jij kijkt met je ondernemersbril naar deze doelgroep. De kans is daardoor vrij reëel dat je je niet afdoende verplaatst in het zoekgedrag van je doelgroep.
Schrijf je teksten zonder het gebruik van specifieke doelgroep gerelateerde zoekwoorden, dan blijft de vindbaarheid van je content voor je doelgroep beperkt. Er is geen optimale connectie met wat jij communiceert en hoe de doelgroep zoekt. De intentie van de zoeker is waar het allemaal omdraait.
Specificiteit betekent dat je gericht op je doelgroep en aan de hand van zoekwoordenonderzoek werkt aan de vindbaarheid van je website.
De kwaliteit van je webteksten
Als een bezoeker op je website belandt, is het van belang dat er content staat die aansluit bij de zoekopdracht en dat de content kwalitatieve waarde heeft voor de bezoeker. Stel je daarom altijd de vraag of je content de boodschap overbrengt. Let op dat je niet alleen vanuit je eigen expertise schrijft maar aansluit bij de taal, de hulpvraag van de doelgroep.
Google screent je content op verschillende onderdelen. De kwaliteit van je content wordt o.a. vergeleken met andere concurrenten uit jouw branche en dat bepaalt mede de ranking hiervan.
De hoeveelheid content
Zorg dat de webteksten op je webpagina een minimale lengte hebben van 600 woorden. Uiteraard is meer content altijd beter als het maar een toegevoegde waarde heeft voor je doelgroep en aansluit bij de vindbaarheid.
De leesbaarheid van je webteksten
Voor de leesbaarheid van de content is het van belang dat er een overzichtelijke structuur wordt opgebouwd. Dat betekent dat er een hiërarchie is, vastgelegd in alineakoppen en paragrafen. Creëer voldoende witruimte tussen de paragrafen.
Gebruik een lettertype dat de leesbaarheid versterkt met een goede contrasterende kleur. De lettergrootte moet optimaal aansluiten bij de resolutie van het beeldscherm waarop je de website bekijkt. Er dient ook rekening gehouden te worden met mensen die kleurenblind zijn of een visuele beperking hebben.
De kwaliteit van het foto, video en infographic materiaal
Om webteksten visueel te versterken voeg je foto’s, video’s of andere elementen toe aan de webpagina. Net zoals bij de webteksten geldt hier het criteria dat ze toegevoegde waarde moeten hebben voor je doelgroep en van een goede kwaliteit moeten zijn.
De presentatie van je content
De manier waarop de content wordt gepresenteerd, bepaalt de uitstraling van je autoriteit.
Daarom wil ik hier opnieuw benadrukken dat een Doe-Het-Zelf website geen meerwaarde heeft voor het opbouwen van autoriteit. Het is de totale mix van inhoud en uitstraling die je naar een hoger niveau tilt. Je gaat ook niet in je oude kloffie naar een (potentiële) opdrachtgever. Je wilt er verzorgd uitzien.
De implementatie van HTML tags
Naast de zoekwoordenanalyse is dit onderdeel van essentieel belang om Google en andere zoekmachines te voorzien van informatie die de vindbaarheid zal verbeteren. Laat je dit achterweg, dan zeg je eigenlijk tegen de zoekmachines: zoek het maar zelf uit!
Deze optimalisatie wordt gerealiseerd door HTML tags.
De kwalitatieve uitvoering hiervan is afhankelijk van kennis en ervaring. Er zijn namelijk diverse instellingen die van belang zijn om de communicatie tussen je website en zoekmachines te optimaliseren.
Nieuwe content genereren
Een website blijft interessant voor de zoekmachines als je nieuwe content blijft publiceren. Veronderstel niet dat je klaar bent na de lancering van je website. Het is een continu proces van vernieuwing zodat je de vindbaarheid kun uitbreiden en je autoriteit of brand identiteit kunt versterken. Lees ook het artikel: Waarom heeft je website na de oplevering nieuwe content nodig?
Interne links en backlinks
Je hebt de on-page en de off-page optimalisatie. Interne links vallen onder de on-page optimalisaties. Je legt hiermee een link naar andere pagina’s op je website. Dat helpt de zoekmachines om relaties te leggen met betrekking tot je content.
Backlinks, de off-page optimalisatie, heeft betrekking op externe links vanuit andere websites naar jouw website. Daarmee versterk je je autoriteit of brand identiteit.
Conclusie
Je ziet dat het renderen van je content afhankelijk is van diverse factoren. Vergeet niet dat dit hét fundament is waarop je je online business gaat bouwen.
Stel je daarom de vraag: wil je resultaat of onderneem je op basis van onzekerheid?
Zin om eens met me sparren over je content?