Waarom heeft je website na de oplevering nieuwe content nodig?

Je eerste reactie is waarschijnlijk: waarom nieuwe content als de website klaar is?

Deze visie is de oorzaak dat een website onvoldoende rendeert. Er is namelijk de verwachting dat een website direct en continu bezoekers en leads genereert. 

Waar komt deze verwachting vandaan?

Onze visie op een (digitaal) product is dat we er direct profijt van moeten hebben. Je betaalt en je krijgt wat je verlangt. De investering is gemaakt en het moet NU renderen.

Is deze verwachting realistisch voor een website?

Een fysiek product dat je online koopt, wordt geleverd en je kan er direct gebruik van gaan maken. Tegenwoordig kan je ook een website online bestellen en er vrij snel over beschikken. Toch is er een wezenlijk verschil tussen het fysieke en het niet-fysieke product, je website.

Het fysieke product is statisch, het kan niet aangepast worden. Daartegenover is je website dynamisch, het is een weergave van jouw ondernemerschap dat continu in ontwikkeling is.

Vanuit dat perspectief is het niet realistisch om je website als een statisch product te zien. Net zoals jij in beweging blijft, kan je website mee evolueren.

Wat is de noodzaak van nieuwe content?

Deze vraag heeft twee componenten namelijk het proces van vernieuwing en de technische component van de vindbaarheid van je website.

Zonder vernieuwing zal elk proces uiteindelijk tot stilstand komen, dat is een universele wetmatigheid. Als je ergens geen aandacht aan geeft, zal het afsterven.

Dan hebben we de technische component bekend onder de naam SEO, de zoekmachineoptimalisering. De vindbaarheid van je website wordt o.a. gerealiseerd door het implementeren van specifieke zoekwoorden en de hiërarchische opmaak van de webpagina. Er zijn meer factoren die van belang zijn, maar ik richt me hier op de noodzaak van de creatie van nieuwe content. 

Als je website online gaat, zal Google en andere zoekmachines de website gaan indexeren. Dat is geen eenmalige indexering. De zoekmachines checken frequent door middel van webcrawlers of er nieuwe content is. De vindbaarheid van je website is afhankelijk van de algoritme die bepaalt dat je content moet aansluiten bij de vragen van je doelgroep. Dat klinkt eenvoudig maar het vraagt om een strategie (zoekwoordenanalyse) om de optimale vindbaarheid te realiseren en te behouden.

Aangezien je website concurreert met andere websites, die in dezelfde branche klanten werven, is er altijd sprake van de concurrentie op zoekwoorden. En daar ligt de belangrijkste reden waarom je nieuwe content nodig hebt.

Websites die geen nieuwe content genereren, zullen door Google en andere zoekmachines middels hun algoritmen alsmaar verder wegzakken in de zoekresultaten.

Mijn homepage staat op de eerste pagina van de zoekresultaten, is dat niet voldoende?

Dat is een opmerking die suggereert dat vindbaarheid alleen vanuit de homepage plaatsvindt. En dat de homepage de heilige graal is van je website. Er zijn ondernemers die de vindbaarheid baseren op slechts 1 webpagina, de one-page website.

Vergelijk je website met een bibliotheek, hoe meer boeken (webpagina’s) beschikbaar zijn, hoe meer mensen belangstelling zullen hebben om een boek (webpagina) te lezen.

Slotopmerking

Investeer continu in de content van je website. Net zoals je in je fysieke ondernemerschap investeert. Veronderstel niet dat een website vanzelf blijft renderen. Neem dit mee in de afweging(en) voor een nieuwe website.

Nieuwsbrief

Ontvang informatie en praktische tips in je mailbox.
Door op ‘Aanmelden’ te klikken ga je tevens akkoord met de privacyverklaring.

Toon de Boer

Licht & de Boer

Service: goed tot uitstekend.
Wij willen wel eens door onze eigen nalatigheid iets sneller dan Jan kan leveren, maar dat is onze nalatigheid. Jan blijft altijd binnen de periodieke grenzen die hij zelf van te voren bij een klus aangeeft.

Aad Verboom

Verboom Training & Advies

Kortom, mooi werk.
De advisering heb ik als zeer to the point en op maat ervaren en het resultaat mag er ook zijn. Na de ontwerp- en testfase is ook het in beheer nemen prettig geregeld.

Elly van Leeuwen

Atelier Jera

De uitstraling van de site past.
De opbouw van mijn website is in goed overleg naar mijn voorkeur gemaakt. De uitstraling van de site past bij dat wat ik wil overbrengen.

Renate Janssen

Renate Janssen

CommuCare

Kortom: aan te bevelen.
Ik heb Jan leren kennen als een consciëntieus en zorgvuldig
 iemand, die er echt voor gaat om een uitstekend product of dienst af te leveren. Mijn verzoek om advies omtrent mijn eigen website werd snel en degelijk opgepakt en heeft me adequaat in de goed richting geholpen.

Wilma Jeremiasse

YouniQidz

Probleem snel opgelost
Mijn opluchting was groot toen Jan het probleem al snel en goed wist op te lossen en ik dus niet een nieuwe website hoefde te laten bouwen.

Adi Ichsan - Dhammadipa

Adi Ichsan

Dhammadipa

Een zeer waardevolle webdesigner
Hij is ten alle tijden aanspreekbaar voor hulp en ondersteuning. Door aanwezige in huis kennis instaat om alternatieven te bieden ingeval van systeem of budget tekortkomingen om bij de gewenste resultaat te komen.

Frans Krijbolder - Een Goed Idee

Frans Krijbolder

Een Goed Idee

Tevredenheid score: een dikke 8!
Chaja Design kwam enige jaren geleden op mijn pad. Dit beviel zo goed, dat ik al mijn zakelijke websites heb verhuisd. Jan reageert direct, hij herstelt direct en wanneer dat niet lukt, dan pleegt hij onderzoek of overleg met derden.

Review Daniela Depau

Daniela Depau

Thuis in Geluk

Chaja design staat voor mij voor klantvriendelijke dienstverlening. De hosting van mijn website en e-mail accounts zijn hier in goede handen!

Peter Baert

Mindfulness Nu

Jan heeft voor mij een hele mooie website gemaakt. Hij luisterde goed naar wat ik wilde, dacht mee en heeft dat alles mooi vorm gegeven. De prijs voor de site was zeer redelijk. Integer en betrouwbaar. Een zeer tevreden klant. Aan te bevelen!

Scroll naar top

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en praktische informatie.