Waarom heeft je website na de oplevering nieuwe content nodig?

SEO
Waarom heeft je website na de oplevering nieuwe content nodig?
Auteur Jan Wessels

Jan Wessels

Je eerste reactie is waarschijnlijk: waarom nieuwe content als de website klaar is?

Deze visie is de oorzaak dat een website onvoldoende rendeert. Er is namelijk de verwachting dat een website direct en continu bezoekers en leads genereert.

Waar komt deze verwachting vandaan?

Onze visie op een (digitaal) product is dat we er direct profijt van moeten hebben. Je betaalt en je krijgt wat je verlangt. De investering is gemaakt en het moet NU renderen.

Is deze verwachting realistisch voor een website?

Een fysiek product dat je online koopt, wordt geleverd en je kan er direct gebruik van gaan maken. Tegenwoordig kan je ook een website online bestellen en er vrij snel over beschikken. Toch is er een wezenlijk verschil tussen het fysieke en het niet-fysieke product, je website.

Het fysieke product is statisch, het kan niet aangepast worden. Daartegenover is je website dynamisch, het is een weergave van jouw ondernemerschap dat continu in ontwikkeling is.

Vanuit dat perspectief is het niet realistisch om je website als een statisch product te zien. Net zoals jij in beweging blijft, kan je website mee evolueren.

Wat is de noodzaak van nieuwe content?

Deze vraag heeft twee componenten namelijk het proces van vernieuwing en de technische component van de vindbaarheid van je website.

Zonder vernieuwing zal elk proces uiteindelijk tot stilstand komen, dat is een universele wetmatigheid. Als je ergens geen aandacht aan geeft, zal het afsterven.

Dan hebben we de technische component bekend onder de naam SEO, de zoekmachineoptimalisering. De vindbaarheid van je website wordt o.a. gerealiseerd door het implementeren van specifieke zoekwoorden en de hiërarchische opmaak van de webpagina. Er zijn meer factoren die van belang zijn, maar ik richt me hier op de noodzaak van de creatie van nieuwe content.

Als je website online gaat, zal Google en andere zoekmachines de website gaan indexeren. Dat is geen eenmalige indexering. De zoekmachines checken frequent door middel van webcrawlers of er nieuwe content is. De vindbaarheid van je website is afhankelijk van de algoritme die bepaalt dat je content moet aansluiten bij de vragen van je doelgroep. Dat klinkt eenvoudig maar het vraagt om een strategie (zoekwoordenanalyse) om de optimale vindbaarheid te realiseren en te behouden.

Aangezien je website concurreert met andere websites, die in dezelfde branche klanten werven, is er altijd sprake van de concurrentie op zoekwoorden. En daar ligt de belangrijkste reden waarom je nieuwe content nodig hebt.

Websites die geen nieuwe content genereren, zullen door Google en andere zoekmachines middels hun algoritmen alsmaar verder wegzakken in de zoekresultaten.

Mijn homepage staat op de eerste pagina van de zoekresultaten, is dat niet voldoende?

Dat is een opmerking die suggereert dat vindbaarheid alleen vanuit de homepage plaatsvindt. En dat de homepage de heilige graal is van je website. Er zijn ondernemers die de vindbaarheid baseren op slechts 1 webpagina, de one-page website.

Vergelijk je website met een bibliotheek, hoe meer boeken (webpagina’s) beschikbaar zijn, hoe meer mensen belangstelling zullen hebben om een boek (webpagina) te lezen.

Slotopmerking

Investeer continu in de content van je website. Net zoals je in je fysieke ondernemerschap investeert. Veronderstel niet dat een website vanzelf blijft renderen.

Jan Wessels

overzicht

Overige blogartikelen

Scroll hier door het overzicht.

Review website kunstenaar

Hierbij dan de aftrap van mijn eerste website review. Voordat ik start eerst een paar belangrijke mededelingen. Als eerste is het niet mijn intentie om iemands website af te kraken.…

De ‘onzichtbare’ kwaliteit van webdesign

Als je naar je website kijkt dan zie je de structuur van de lay-out, je webteksten en grafische elementen. De opbouw van het webdesign is in zijn algemeenheid vergelijkbaar met…

Waarom is je website (nog) niet responsief?

Tijdens het struinen door mijn LinkedIn netwerk zie ik zo nu en dan websites voorbij komen die niet mee zijn gegroeid met de ontwikkelingen op het internet. De meest opvallendste…

Hoe realiseer je dat je content online rendeert?

Het woord content is de verzamelterm voor webteksten, afbeeldingen, video’s en grafische elementen op je website. Deze mix van informatie is wat jouw business vindbaar moet maken online. Het is…

De 6 valkuilen van de Doe-Het-Zelf Website

De afgelopen tijd heb ik interessante gesprekken gehad met zzp’ers. Het ging hierbij vooral om de redenen waarom je als ondernemer er voor kiest om een Doe-Het-Zelf website te gaan…

Wil je overstappen naar WordPress?

Als je je afvraagt of het overstappen naar WordPress meerwaarde heeft voor jou, dan kan deze informatie wellicht helpen om tot een besluit te komen. WordPress is ruim 17 jaar…

Maak je wachtwoorden hackerproof

Hoeveel wachtwoorden heb jij verzameld in de loop van de jaren? Dat we steeds meer geconfronteerd worden met login procedures is een feit. De gemakkelijkste oplossing van 1 wachtwoord voor…

Van Wbp naar AVG

Deze cryptische titel heeft betrekking op de Europese Wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) zal gaan vervangen. Alhoewel de huidige…

Inschrijven nieuwsbrief

Als gepassioneerde webdesigner deel ik graag met jou mijn kennis over de kracht van kwalitatief webdesign. 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Ik beloof je om je inbox niet te zullen overladen met nutteloze e-mails.

Even wachten...

Bedankt voor je inschrijving!

Door te klikken op ‘inschrijven’ ga je akkoord met de privacyverklaring.