Je eerste reactie is waarschijnlijk: waarom nieuwe content als de website klaar is?
Deze visie is de oorzaak dat een website onvoldoende rendeert. Er is namelijk de verwachting dat een website direct en continu bezoekers en leads genereert.
Waar komt deze verwachting vandaan?
Onze visie op een (digitaal) product is dat we er direct profijt van moeten hebben. Je betaalt en je krijgt wat je verlangt. De investering is gemaakt en het moet NU renderen.
Is deze verwachting realistisch voor een website?
Een fysiek product dat je online koopt, wordt geleverd en je kan er direct gebruik van gaan maken. Tegenwoordig kan je ook een website online bestellen en er vrij snel over beschikken. Toch is er een wezenlijk verschil tussen het fysieke en het niet-fysieke product, je website.
Het fysieke product is statisch, het kan niet aangepast worden. Daartegenover is je website dynamisch, het is een weergave van jouw ondernemerschap dat continu in ontwikkeling is.
Vanuit dat perspectief is het niet realistisch om je website als een statisch product te zien. Net zoals jij in beweging blijft, kan je website mee evolueren.
Wat is de noodzaak van nieuwe content?
Deze vraag heeft twee componenten namelijk het proces van vernieuwing en de technische component van de vindbaarheid van je website.
Zonder vernieuwing zal elk proces uiteindelijk tot stilstand komen, dat is een universele wetmatigheid. Als je ergens geen aandacht aan geeft, zal het afsterven.
Dan hebben we de technische component bekend onder de naam SEO, de zoekmachineoptimalisering. De vindbaarheid van je website wordt o.a. gerealiseerd door het implementeren van specifieke zoekwoorden en de hiërarchische opmaak van de webpagina. Er zijn meer factoren die van belang zijn, maar ik richt me hier op de noodzaak van de creatie van nieuwe content.
Als je website online gaat, zal Google en andere zoekmachines de website gaan indexeren. Dat is geen eenmalige indexering. De zoekmachines checken frequent door middel van webcrawlers of er nieuwe content is. De vindbaarheid van je website is afhankelijk van de algoritme die bepaalt dat je content moet aansluiten bij de vragen van je doelgroep. Dat klinkt eenvoudig maar het vraagt om een strategie (zoekwoordenanalyse) om de optimale vindbaarheid te realiseren en te behouden.
Aangezien je website concurreert met andere websites, die in dezelfde branche klanten werven, is er altijd sprake van de concurrentie op zoekwoorden. En daar ligt de belangrijkste reden waarom je nieuwe content nodig hebt.
Websites die geen nieuwe content genereren, zullen door Google en andere zoekmachines middels hun algoritmen alsmaar verder wegzakken in de zoekresultaten.
Mijn homepage staat op de eerste pagina van de zoekresultaten, is dat niet voldoende?
Dat is een opmerking die suggereert dat vindbaarheid alleen vanuit de homepage plaatsvindt. En dat de homepage de heilige graal is van je website. Er zijn ondernemers die de vindbaarheid baseren op slechts 1 webpagina, de one-page website.
Vergelijk je website met een bibliotheek, hoe meer boeken (webpagina’s) beschikbaar zijn, hoe meer mensen belangstelling zullen hebben om een boek (webpagina) te lezen.
Slotopmerking
Investeer continu in de content van je website. Net zoals je in je fysieke ondernemerschap investeert. Veronderstel niet dat een website vanzelf blijft renderen.