De afgelopen tijd heb ik interessante gesprekken gehad met zzp’ers. Het ging hierbij vooral om de redenen waarom je als ondernemer kiest voor een Doe-Het-Zelf website.
De belangrijkste redenen voor een Doe-Het-Zelf website
Je kan deze samenvatten tot een top drie :
- Financieel: je bespaart de kosten uit van een webdesigner
- Uitdaging: je wilt iets nieuws leren
- Controle: jij hebt alles in eigen hand
In de gesprekken kwamen bovenstaande redenen steeds weer terug. Wat opviel was dat er niet gesproken werd over een marketingplan, het design, de zoekmachineoptimalisatie, de zoekwoordenanalyse, gebruikerservaring etc…
Blijkbaar blijft de visie op een Doe-het-Zelf website beperkt tot het financiële aspect. Deze kokervisie op webdesign maakt dat ondernemers valkuilen creëren die ze niet zien of bewust op de koop toenemen. Ik zal ze één voor één gaan toelichten in dit artikel.
Valkuil 1 – Het gemak van pagebuilders
Het bouwen van een Doe-Het-Zelf website wordt door de pagebuilders zoals Elementor en Divi voorgesteld als een relatief eenvoudige klus. Je dropt modules op de canvas en creëert in minuten tijd een webpagina. Of je maakt gebruik van templates om het proces van bouwen te versnellen. Je plakt je teksten en afbeeldingen erin en je website is klaar.
Achter deze techniek schuilt de wereld van HTML en CSS. Gelukkig hoef jij hier geen kennis van te hebben. Maar dat was in het verleden niet zo. Deze onwetendheid resulteert in het gebruik van techniek die niet volgens de webstandaard principes functioneert. Elementor en Divi staan o.a. bekend om het genereren van veel te veel overbodige code in de browser. Dat lijkt niet zo relevant maar het is een semantische nachtmerrie voor Google om je website te indexeren.
Valkuil 2 – Eigen visie op (Web)design
Vanuit jouw persoonlijke visie op vormgeving, kleurstelling, structuur en gebruikersvriendelijkheid realiseer je een website. Met daarna het euforische gevoel dat je dit zelf hebt gedaan. Je krijgt hierop leuke reacties vanuit je netwerk, familie en vrienden. Dat verstevigt het gevoel van het leveren van een mooie prestatie en daar lijkt op zich niets mis mee.
Helaas zijn de reacties vanuit je netwerk, familie en vrienden meestal niet gebaseerd op kennis van en ervaring met (web)design. En er is sprake van kruisbestuiving onder collega ondernemers die ook zelf hebben gebouwd. Men bevestigt elkaar in het doe-het-zelf verhaal.
Deze kokervisie op webdesign maakt dat er basale fouten worden gemaakt waarvan men niet eens in de gaten heeft dat ze enorme impact hebben op cruciale zaken zoals de gebruikerservaring, de vindbaarheid, de indexering, de doelgroep, het bedrijfsimago, de schaalbaarheid etc….
Valkuil 3 – Geen marketingplan
Als ondernemer heb je al genoeg ballen in de lucht te houden en waarom zou je vooraf denken aan een marketingplan voor je website? Time is money: vanuit deze attitude ga je voortvarend aan de slag met bouwen. Zonder een uitgewerkt marketingplan dat gebaseerd is op zaken zoals doelgroepanalyse, content-analyse of kosten-baten analyse.
Valkuil 4 – Het Peterprincipe
Je manoeuvreert je onbewust in de richting van incompetentie omdat een Doe-het-Zelf website niet hetzelfde is als webdesign.
Maar wat is jouw doelstelling? Je ondernemerschap uitoefenen of ‘webdesigner’ worden.
Valkuil 5 – Geen budget
Een Doe-het-Zelf website lijkt een praktische oplossing om kosten te besparen. Je investeert de nodige uren in een concept waarvan je niet weet of het wel rendement zal realiseren. De uren die je hebt geïnvesteerd kun je niet steken in het realiseren van omzet, het werven van nieuwe klanten of je netwerk uitbreiden.
Je investeert eigenlijk in onzekerheid met nul budget. Dat klinkt niet logisch.
Valkuil 6 – Controle
Omdat jij volledige controle hebt over alle aspecten van je website, denk je controle te hebben over de effectiviteit ervan. Dat is wellicht de grootste valkuil voor een ondernemer.
Controle willen hebben over iets waar je onvoldoende kennis van en ervaring mee hebt, maakt je kwetsbaar voor zelfoverschatting.
Tot slot
Ondanks bovenstaande valkuilen staat het je uiteraard vrij om het pad van de Doe-Het-zelf website te bewandelen. Met als slotopmerking dat je daardoor niet zult weten wat een professionele website voor jouw ondernemerschap had kunnen betekenen.