De 6 valkuilen van de Doe-Het-Zelf Website

SEO, Webdesign
De 6 valkuilen van de Doe-Het-Zelf Website op een rijtje gezet
Auteur Jan Wessels

Jan Wessels

De afgelopen tijd heb ik interessante gesprekken gehad met zzp’ers. Het ging hierbij vooral om de redenen waarom je als ondernemer kiest voor een Doe-Het-Zelf website.

De belangrijkste redenen voor een Doe-Het-Zelf website

Je kan deze samenvatten tot een top drie :

  1. Financieel: je bespaart de kosten uit van een webdesigner
  2. Uitdaging: je wilt iets nieuws leren
  3. Controle: jij hebt alles in eigen hand

In de gesprekken kwamen bovenstaande redenen steeds weer terug. Wat opviel was dat er niet gesproken werd over een marketingplan, het design, de zoekmachineoptimalisatie, de zoekwoordenanalyse, gebruikerservaring etc…

Blijkbaar blijft de visie op een Doe-het-Zelf website beperkt tot het financiële aspect. Deze kokervisie op webdesign maakt dat ondernemers valkuilen creëren die ze niet zien of bewust op de koop toenemen. Ik zal ze één voor één gaan toelichten in dit artikel.

Valkuil 1 – Het gemak van pagebuilders

Het bouwen van een Doe-Het-Zelf website wordt door de pagebuilders zoals Elementor en Divi voorgesteld als een relatief eenvoudige klus. Je dropt modules op de canvas en creëert in minuten tijd een webpagina. Of je maakt gebruik van templates om het proces van bouwen te versnellen. Je plakt je teksten en afbeeldingen erin en je website is klaar.

Achter deze techniek schuilt de wereld van HTML en CSS. Gelukkig hoef jij hier geen kennis van te hebben. Maar dat was in het verleden niet zo. Deze onwetendheid resulteert in het gebruik van techniek die niet volgens de webstandaard principes functioneert. Elementor en Divi staan o.a. bekend om het genereren van veel te veel overbodige code in de browser. Dat lijkt niet zo relevant maar het is een semantische nachtmerrie voor Google om je website te indexeren.

Valkuil 2 – Eigen visie op (Web)design

Vanuit jouw persoonlijke visie op vormgeving, kleurstelling, structuur en gebruikersvriendelijkheid realiseer je een website. Met daarna het euforische gevoel dat je dit zelf hebt gedaan. Je krijgt hierop leuke reacties vanuit je netwerk, familie en vrienden. Dat verstevigt het gevoel van het leveren van een mooie prestatie en daar lijkt op zich niets mis mee.

Helaas zijn de reacties vanuit je netwerk, familie en vrienden meestal niet gebaseerd op kennis van en ervaring met (web)design. En er is sprake van kruisbestuiving onder collega ondernemers die ook zelf hebben gebouwd. Men bevestigt elkaar in het doe-het-zelf verhaal.

Deze kokervisie op webdesign maakt dat er basale fouten worden gemaakt waarvan men niet eens in de gaten heeft dat ze enorme impact hebben op cruciale zaken zoals de gebruikerservaring, de vindbaarheid, de indexering, de doelgroep, het bedrijfsimago, de schaalbaarheid etc….

Valkuil 3 – Geen marketingplan

Als ondernemer heb je al genoeg ballen in de lucht te houden en waarom zou je vooraf denken aan een marketingplan voor je website? Time is money: vanuit deze attitude ga je voortvarend aan de slag met bouwen. Zonder een uitgewerkt marketingplan dat gebaseerd is op zaken zoals doelgroepanalyse, content-analyse of kosten-baten analyse.

Valkuil 4 – Het Peterprincipe

Je manoeuvreert je onbewust in de richting van incompetentie omdat een Doe-het-Zelf website niet hetzelfde is als webdesign.

Maar wat is jouw doelstelling? Je ondernemerschap uitoefenen of ‘webdesigner’ worden.

Valkuil 5 – Geen budget

Een Doe-het-Zelf website lijkt een praktische oplossing om kosten te besparen. Je investeert de nodige uren in een concept waarvan je niet weet of het wel rendement zal realiseren. De uren die je hebt geïnvesteerd kun je niet steken in het realiseren van omzet, het werven van nieuwe klanten of je netwerk uitbreiden.

Je investeert eigenlijk in onzekerheid met nul budget. Dat klinkt niet logisch.

Valkuil 6 – Controle

Omdat jij volledige controle hebt over alle aspecten van je website, denk je controle te hebben over de effectiviteit ervan. Dat is wellicht de grootste valkuil voor een ondernemer.

Controle willen hebben over iets waar je onvoldoende kennis van en ervaring mee hebt, maakt je kwetsbaar voor zelfoverschatting.

Tot slot

Ondanks bovenstaande valkuilen staat het je uiteraard vrij om het pad van de Doe-Het-zelf website te bewandelen. Met als slotopmerking dat je daardoor niet zult weten wat een professionele website voor jouw ondernemerschap had kunnen betekenen.

Jan Wessels

overzicht

Overige blogartikelen

Scroll hier door het overzicht.

Review website kunstenaar

Hierbij dan de aftrap van mijn eerste website review. Voordat ik start eerst een paar belangrijke mededelingen. Als eerste is het niet mijn intentie om iemands website af te kraken.…

De ‘onzichtbare’ kwaliteit van webdesign

Als je naar je website kijkt dan zie je de structuur van de lay-out, je webteksten en grafische elementen. De opbouw van het webdesign is in zijn algemeenheid vergelijkbaar met…

Waarom is je website (nog) niet responsief?

Tijdens het struinen door mijn LinkedIn netwerk zie ik zo nu en dan websites voorbij komen die niet mee zijn gegroeid met de ontwikkelingen op het internet. De meest opvallendste…

Hoe realiseer je dat je content online rendeert?

Het woord content is de verzamelterm voor webteksten, afbeeldingen, video’s en grafische elementen op je website. Deze mix van informatie is wat jouw business vindbaar moet maken online. Het is…

Wil je overstappen naar WordPress?

Als je je afvraagt of het overstappen naar WordPress meerwaarde heeft voor jou, dan kan deze informatie wellicht helpen om tot een besluit te komen. WordPress is ruim 17 jaar…

Maak je wachtwoorden hackerproof

Hoeveel wachtwoorden heb jij verzameld in de loop van de jaren? Dat we steeds meer geconfronteerd worden met login procedures is een feit. De gemakkelijkste oplossing van 1 wachtwoord voor…

Van Wbp naar AVG

Deze cryptische titel heeft betrekking op de Europese Wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) zal gaan vervangen. Alhoewel de huidige…

Inschrijven nieuwsbrief

Als gepassioneerde webdesigner deel ik graag met jou mijn kennis over de kracht van kwalitatief webdesign. 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen.

Ik beloof je om je inbox niet te zullen overladen met nutteloze e-mails.

Even wachten...

Bedankt voor je inschrijving!

Door te klikken op ‘inschrijven’ ga je akkoord met de privacyverklaring.